ارتباط با ما گالری تصاویر انتشارات مقالات اخبار صفحه اصلي
سخن روز
  • لزوم اعتقاد قلبي مقامات ارشد نظام

  • در هر كشوري سند چشم انداز، بالاترين و مهمترين سند ملي تلقي مي شود و به همين علت معمولا كليه اسناد ملي به نحوي بايد بر اساس سند چشم انداز و به منظور دستيابي به فراز هاي آن تنظيم شوند.
آرشیو
رقبای منطقه چشم انداز 1404
1ترکیه
2افغانستان
3عربستان
yemenیمن
emirateامارات متحده عربی
آرشیو
خبر های خارجی
پایان نامه ها و گزارشات تحقيقاتي
آرشیو

تاريخ انتشار : 29 مرداد 1390 - 22
نظام آموزشی آمریکا
گزارش که در زیر می خوانید برگزیده ای است از گزارش مفصلی که در سایت ویکی پدیا تحت عنوان Education in The United States منتشر شده است. متن اصلی گزارش را می توانید با کلیک بر رویعنوان انگلیسی مقاله دریافت و مطالعه فرمائید. در متن زیر برای برخی مطالب رفرانسهایی از همان متن اصلی انتخاب و نمایش داده شده است.

نظام آموزشی آمریکا دارای سه سطح است. سطح فدرال، ایالتی و خصوصی. در این نظام، آموزش کودکان اجباری است. علی رغم قدرتمند بودن بخش خصوصی در این کشور، معمولا فعالیتهای مربوط به استاندارد سازی توسط حکومت ایالتی انجام می شود. سن آموزش قانونی از ایالتی تا ایالتی دیگر فرق می کند. بدین ترتیب آموزش اجباری از 5 تا 8 سالگی آغاز و تا سن چهارده تا 18 سالگی ادامه می یابد. 10.4 درصد دانش آموزان آمریکایی در مدارس خصوصی درس می خوانند.

سطوح آموزشی در آمریکا نیز معمولا شامل سطح ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان است.معمولا مجموع این سه دوره بالغ بر دوازده سال است.

در این کشور 85 درصد مردم دوره دبیرستان را کامل کرده و مدرک دیپلم را دریافت می کنند و در سطوح دانشگاهی نیز  فقط 27 درصد مردم آمریکا موفق می شوند از دانشگاههای آمریکا مدرک لیسانس دریافت می کنند.(این آمار برای کشوری مثل آمریکا بسیار عجیب است و با حجم وسیع زیرساختهای آموزشی در این کشور سازگار نیست. مترجم)بر اساس آمار سال 2010 ، 10.8 درصد فارغ التحصیلان دبیرستانها بیکار بوده اند که این مقدار در خصوص فارغ التحصیلان از دانشگاهها بالغ بر 4.9 درصد بوده است.

بودجه سالیانه اختصاص یافته به موضوع آموزش مدارس در سال 2007 بالغ بر 972 میلیارد دلار( اعم از بودجه های عمومی و خصوصی در تمامی سطوح) بوده است. زبان مورد استفاده در مدارس انگلیسی است و 99 درصد زنان و مردان بالای 15 سال  این کشور باسواد هستند[6].سطح ریاضیات و علوم در این کشور نسبت به دیگر کشورهای توسعه یافته پایین تر است.[7]

میزان فارغ التحصیلی از دبیرستان در سال 2008 معادل 77 درصد بود که پایین تر از اغلب کشورهای پیشرفته جهان محسوب می شود. نسبت فارغ التحصیلان دانشگاهها که موفق به بازار کار و یافتن یک شغل مناسب می شوند به طور میانگین در کشورهای توسعه یافته 35 درصد است که این مقدار در آمریکا معادل 33 درصد است. با این اوصاف درکل به نظر می رسد که نظام آموزشی کشور آمریکا از سطح کارایی پایین تری نسبت به کشورهای پیشرفته جهان برخوردار باشد.

بر اساس آمار سال [18] 2009  از مجموع دانش آموزان آمریکایی، 88.68 درصد آنها موفق به فارغ التحصیلی از دبیرستان ، 55.6 موفق به طی کردن دوره ای ( با طول متفاوت) در دانشگاه ، 38.54 درصد موفق به اخذ مدرک لیسانس، 7.62 درصد موفق به اخذ مدرک فوق لیسانس و فقط 2.94 درصد موفق به اخذ مدرک دکترا یا دکترای تخصصی می شوند.

کودکان آمریکایی در سن 5 یا شش سالگی وارد مهد کودک شده و پس از یکی دو سال وارد ابتدایی و سپس راهنمایی و دبیرستان می شوند. در این مسیر ممکن است یک دانش آموز یکسال رد شود و یا اینکه دانش آموزی موفق به طی کردن جهشی دوره آموزشی شود.

دوره تحصیلی در آمریکا 12 مرحله(گرید) دارد.دانش آموزان پس از دوره مهد کودک معمولا پنج سال دوره ابتدایی را طی می کنند و پس از آن دوره راهنمایی  و سپس دبیرستان را نیز باید طی کنند تا دیپلم تحصیلی را دریافت کنند(تقریبا شبیه ایران به استثنای پیش دانشگاهی).

پس از پایان دوره دبیرستان برخی دانش آموزان وارد یک دوره دو ساله پیش دانشگاهی( Undergraduate) می شوند . شرایط این دوره ها شبیه شرایط یک دانشگاه است و بدین ترتیب دانش آموزان برای حضور در دانشگاههای ایالتی آماده می شوند.یک مسیر دیگر برای دانش آموزان فارغ التحصیل شده حضور در دانشکده هنرهای ازاد( Liberal arts college)  یا حضور در یک دانشگاه بزرگتر می باشد.

پس از ورود به دانشگاه، هر دانشجو مدت یکسال را به فراگیری علوم پایه می پردازد و پس از آن می تواند رشته اصلی درس خود(Major) را انتخاب کند. دانشگاههای آمریکا یا باحمایت بودجه های ایالتی فعالیت می کنند( مثل دانشگاه اوهایو و یا مثل دانشگاه جورجیا) و یا اینکه خصوصی هستند( مثل هاروارد یا اسوارت مور Swartmore).

در دانشگاه یک دانشجو می تواند تحصیلات خود را تا اخذ مدرک فوق لیسانس یا PhD  ادامه دهد.

دوره پیش دبستانی در آمریکا اجباری نیست بلکه طی آن اختیاری است.البته در بودجه های فدرال مبلغی برای حمایت از کودکان خانواده های کم بضاعت در قالب برنامه ای تحت عنوان The Head Startpreschool program  پیش بینی شده است.

در شهرهای بزرگ آمریکا، حضور در مهد کودک و استفاده از برنامه های پیش دبستانی به دلیل هزینه های فوق العاده ای که دارد صرفا به خانواده های متمول اختصاص دارد. در این خانواده ها ، شرکت در این برنامه ها به منزله نخستین مرحله برای رشد و ترقی سریع فرزند نگریسته می شود. این موضوع به قدری برای برخی اهمیت دارد که برخی متخصصین برای ارائه مشاوره در خصوص آموزشهای پیش دبستانی فعالیت می کنند. امروزه به طور روزافزون مدارس پیش دبستانی آمریکا در حال هماهنگ شدن با استانداردهای  برنامه بین المللی پیش دبستانیInternational Preschool Curriculum[15]هستند.

از نظر سلامت دانش آموزان، بر طبق نظر انجمن ملی  مراقبتهای پرستاری  مدارس آمریکا، 17 درصد دانش آموزان آمریکایی چاق و 32 درصد دارای اضافه وزن هستند.

رفتن به مدرسه (Schooling) برای تمامی کودکان آمریکایی الزامی است ولی سن آن در ایالتهای مختلف آمریکا فرق می کند. بسیاری از کودکان آمریکابی  از دوران مهد کودک یعنی 5 تا شش سال تحت آموزش قرار گرفته و این آموزشها تا سن 18 سالگی( آخر دبیرستان) ادامه می یابد.. برخی ایالتها با اجازه پدر و مادر ، اجازه می دهند که کودک در سن 14 تا 17 سالگی مدرسه را ترک گوید ولی در برخی ایالتها تحصیل تا سن 18 سالگی اجباری است.

10 درصد دانش آموزان آمریکایی در مدارس خصوصی و 85 درصد در مدارس عمومی تحصیل می کنند. تحصیل در مدارس عمومی ارزانتر از مدارس خصوصی است( بسته به محل تحصیل  قیمت آن فرق می کند). 5 درصد بقیه در منزل یا مدارس مذهبی آموزش می بینند.

سالیانه مبلغ 500 میلیارد دلار صرف آموزشهای مدرسه ای در آمریکا می شود.

مدت تحصیل هر دانش آموز در سال به طور میانگین 180 روز است.

در نظام آموزشی آمریکا 1.7 درصد دانش آموزان از طریق معلمین خانگی در منزل آموزش می بینند.

در سال 2007، نزدیک به 6.2 میلیون دانش آموز بین 16 تا 24 سال یعنی از هر ده نفر سه نفر ترک تحصیل کرده اند. میزان ترک تحصیل مردان آفریقایی – آمریکایی تبار 50 برابر میانگین ترک تحصیل در آمریکاست.

در سال 2010،  3.823.142 معلم در مدارس عمومی، خصوصی ، منازل و آموزشگاههای کاتولیک، جمعا 55.230.000 دانش آموز را در 132.656 مدرسه تحت آموزش قرار دادند.

در سال 2010 دانش آموزان آمریکایی در رتبه بندی جهانی در جایگاه 17 جهان ایستادند. سازمان توسعه و همکاریهای اقتصادی (The Organization for Economic Cooperation and Development) علت این موضوع را عدم تمرکز نظام آموزشی این کشور برای کسب  حداکثر دستاوردهای آموزشی و اکتفای آن به حداقل ها توصیف کرده است.[28]

حمل و نقل دانش آموزان بین منازل و مدارس با 8.8 میلیارد سفر در سال ، بزرگترین دغدغه نظام حمل و نقل این کشور تلقی می شود. تمام حجم حمل و نقل غیر مدرسه ای این کشور مجموعا 5.2 میلیون سفر برآورد شده است. برای حمل و نقل این تعداد دانش آموز 440 هزار اتوبوس زرد رنگ ویژه مدارس فعالیت می کنند.

دانش آموزان مقطع ابتدایی معمولا همه آموزشهای خود را در یک یا دو اطاق دریافت می کنند به استثنای دوره هایی مثل ورزش، کتابخوانی، موزیک یا هنر که مکان خصوص خود را دارد.

برنامه مدارس در هر ناحیه آموزشی آمریکا بوسیله متخصصان همان نواحی طراحی می شود.آن متخصصان برای طراحی این دوره ها از کتب راهنما  و استانداردهای طراحی شده بوسیله متخصصان ایالتی پیروی می کنند[34]. استانداردهای آموزشی عبارتند از مجموعه اهدافی که تمامی متخصصین برنامه ریزی باید بر اساس آنچه در دستورالعمل ملی "هیچ بچه ای بر جای نماند  No Child Left Behind(NCLB)" الزام شده است آن را رعایت کنند. برخی ایالتها دستورات بالا به پایین زیادی دارند ولی در برخی ایالات و مدارس، معلمین دارای آزادی عمل زیادی در طراحی دوره آموزشی هستند. در آموزشهای داخل منزل این آزادی عمل به اوج خود می رسد و حتی ممکن است دستورالعمل ملی NCLBنیز مورد توجه قرار نگیرد!!

تعداد دانش آموزان مدارس عمومی آمریکا معمولا بین بیست تا سی نفر است.

هر ناحیه آموزشی برای آموزش بهتر دانش آموزان به معلمین کتابچه ای حاوی آنچیزی که انتظار می رود معلمین به دانش آموزان  بیاموزند می دهند. مجموعه این آموزشها بر اساس استاندارد ملی NCLBاست.

بنا به گزارش سال 2005 OECD، آمریکا از نظر هزینه مصرف شده برای هر دانش آموز مدارس دولتی خود با هزینه ای بالغ بر 11 هزار دلار آمریکا در سال، در کنار سویس در رتبه اول جهان ایستاده است[93]ولی از نظر هزینه مصرف شده در آموزش بر حسب تولید ناخالص ملی در رتبه 37 جهان ایستاده است. از نظر این شاخص هفت کشور نخست در جهان از این نظر جزو کشورهای جهان سوم هستند زیرا GDP  آنها پایین است[94]. از نظر خواندن، ریاضیات و علوم، سطح  مدارس عمومی آمریکا پایین تر از دیگر کشورهای توسعه یافته جهان است.[95]

بنا به گزارش روزنامه واشینگتن پست در سال 2007، مدارس عمومی ناحیه واشنگتن DCسالیانه 12.979 دلار به ازای هر دانش آموز هزینه می کنند (سومین رتبه در میزان هزینه سالیانه) ولی با اینحال بازده این مدارس پایین تر از میانگین ملی مدارس آمریکاست. در خواندن و ریاضیات، مدارس این ناحیه پایین ترین نمره را در بین 11 ناحیه اصلی به دست آورده اند. در مهارتهای پایه ریاضیات 33 درصد دانش آموزان این نواحی یازده گانه  ضعیف بودند ولی این مقدار در ناحیه واشینگتن به 62 درصد می رسید.[96]

در سال 1985 در ایالت کانزاس، یک قاضی به علت پایین بودن سطح کیفی عملکرد دانش آموزان ناحیه میسوری در این ایالت حکم کرد که سطح مالیاتها بالا رود و از محل این افزایش،بودجه بسیار خوب و رویایی در اختیار مقامات آموزشی این ایالت قرار گرفت ولی با گذشت ده سال از این اتفاق بسیار خوب در سطح بودجه های آموزشی بازهم عملکرد آکادمیک این ناحیه تغییری نکرد[104][105]

گزارش سال 2008 بنیاد هریتیج نشان داد که حتی دو برابر شدن هزینه آموزشی هر دانش آموز از 4.060 دلار در سال 1970 به 9.266 دلار در سال 2005 سبب هیچ بهبود واقعی در مهارت" خواندن " دانش آموزان نشده است.(اینجا را کلیک کنید).

مسابقات جهانی

میانگین نمره دانش آموزان آمریکایی در مسابقات جهانی معمولا پایین تر از کشورهای پیشرفته جهان است. در ارزیابی بین المللی دانش آموزان در سال 2003  که توسط OECDبرگزار شد (OECD's Programme for International Student Assessment2003) ، دانش آموزان 15 ساله آمریکایی در ریاضیات رتبه 24 از 36،  در علوم رتبه 19 از 38، در خواندن رتبه 12 از 38 و در حل مسئله رتبه 26 از 38 را به دست آوردند.[125]  در ارزیابی سال 2006، آمریکا در ریاضیات رتبه 35 از 57 و در علوم رتبه 29 از 57 را به دست آورد.

در سطح دانشگاهها نیز وضعیت رتبه ها گاهی مطلوب نیست. در ارزیابی سال 2007 از نظر میزان تکمیل دوره درسی دانشگاهی، کشور آمریکا در بین 29 کشورجهان در رتبه 15 یعنی کمی بالاتر از مکزیک و ترکیه قرار گرفت.[57]این شاخص نشان می دهد که بخش قابل توجهی از دانش آموزان آمریکایی، تحصیلات دانشگاهی خود را نیمه کاره رها می کنند.

ارزیابی سال 2003 دپارتمان آموزشی آمریکا نشان می دهد که 14 درصد جمعیت آمریکا یعنی 32 میلیون فرد بالغ در آمریکا از سطح سواد کمی برخوردارند.[129]

از نظر بهداشتی و مراقبتهای ایمنی بسیاری از مدارس آمریکا دارای یک پرستار تمام وقت برای مدیریت بهداشت دانش آموزان و اطمینان از مراقبتهای پزشکی و همچنین یک کارمند مسئول برای رسیدگی به نیازهای فوری حفاظتی دانش اموزان هستند.[132]

منبع خبر : سایت تخصصی چشم انداز 1404
نظرات كاربران :
نام :
ايميل : * 
متن نظر : * 
 
متن بالا را وارد نماييد* 
 
جستجو

  جستجو
توسعه کلان و چشم انداز
خميني از ديدگاه بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران
خامنه اي از ديدگاه مقام معظم رهبري
رفسنجاني از ديدگاه رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام
 از ديدگاه روساي جمهور
اسناد توسعه
آرشیو
لينك هاي مفيد

آرشیو
خبرهای اختصاصی چشم انداز

آرشیو
گزارشات جهانی و رتبه بندی ها

ادامه مطالب
  صفحه اصلی اخبار اسناد ملی گزارشات نقشه سایت در باره ما  
 
 
کلیه حقوق این وب سایت برای مدیریت آن محفوظ می باشد.
طراحي و اجراء توسط شركت سارگون